BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Meniti hari di IPB

Ahad : 9 Ogos 2009, 9.36 pagi

Huaaaargh! Teriakan aku menggeliat dalam hati. Regang2 pinggang sikit. Aku pun bangkit menyelami hati pagi. Tangan terus ke punat power komputer riba kesayangan. Hilang jugalah penat semalam. Lapan jam aku habiskan hari aku di IPB, menduduki peperiksaan khas PTD. Gua cakap lu beb. Kalau sejarah lu time SPM cukup2 makan je, jangan mimpi nak jawab exam semalam. Aku memang fail lah bab2 menghafal ni, apatah lagi membabitkan struktur pemerintahan negara tercinta ini. Umpama menghantar anak ke medan perang, mak ayah aku pun berlalu mengucapkan semoga berjaya kepada anak mereka yang gila ni. Mereka hantar.

Adalah 2,3 yang aku nampak fresh. Yang lain semua veteran. Maksud aku yang dah bekerja dan tak kurang juga hendak naik pangkat. Hot stuff siot PTD ni. Bila tanya mak aku, PTD ni kerja apa sebenarnya? "Alah, kerja2 admin, pejabat. Handle mesyuarat". Aduh. Luluh hati sayu jiwa dengar. Mana aku nak campak ilmu kimia kesayangan aku? Tak boleh, tak boleh. Aku mesti fail kan exam ni. Buat je lah.

Sekyen pertama berkisar mengenai pengetahuan am. Segala-galanya. Daripada struktur pentadbiran negara, sampailah ke susunan huruf atas papan kekunci. Tak lupa juga filem mana yang menang di FFM21 lepas. Bab2 longgar memang skor lah. Ekonomi hancur. Seksyen kedua pula berputar dengan soalan2 matematik. Bayangkan. Aku nak kira peratus, janjang, nisbah, kebarangkalian, IQ, congak nombor besar2 tanpa menggunakan kalkulator! Tergagah2 aku mengira. Memang lepas tu bagai di medan peranglah. Tembak!!! Seksyen ketiga pula pasal pemahaman. Macam SPM sajalah. Untuk pengetahuan anda, seksyen 1 sampai 3 adalah seksyen tembak-menembak. Seksyen 4 dengan 5 azab sikit. Tulis esei dalam 300 patah perkataan secara purata dalam masa sejam. Ya sejam. Memang dikerah ke tahap cipan lah otak aku. Balik2 pening. Esei BM aku buat pasal wabak berjangkit, BI pula pasal kitar semula. Memang bosan. Harap2 fail.

Habis exam aku menapak di tengah2 jalan menghala ke kawasan rumah lama aku. Rindu gila! Lepak masjid tempat aku sembahyang Jumaat daripada kecil sampai tingkatan 5. Memang menggamitlah segala-gala nostalgia. Banyak berubah dah kawasan situ. Dulu ada simpang, sekarang dah hilang. Naik bas pergilah CM. Nak cari hadiah. Tak jumpa. Lepas itu pergi Jalan TAR. Pasar malam! Beli kek je. Takut nak singgah lama2 pasal sapu tangan terlupa nak bawa. Virus2 benci menular nanti.

Naik komuter tersayang menuju ke syurga duniaku. Siap masa aku dok berdiri dalam perut gerabak tu, ada sepasang ni kena sound. Seorang perempuan, seorang lagi berlagak berpakaian macam aku. Faham kan? "Adik, kalau nak batuk tutup mulut ya", rungut ada seorang lagi watak dalam gerabak tu dengan lembut. Seorang kakak. Penelitian kasar aku, kakak ni mesti budak sains sukan. Lek je sound! Sengih saja bibir hatiku. Terus terpacak macam tugu negara. Mana taknya. Melahu, memekak, tergelak2 semahunya dalam tren macam dunia komuter ni dorang 2 je yang boleh memadu kasih. Sampai rumah terus aku disoal siasat semahunya oleh mak aku. Banyaklah kena sebelum menghadap bilikku yang permai. Tak juga rehat lepas tu. Tengok FFM22 dulu. Sedih arwah Yasmin Ahmad dah tiada. Tiba2 rindu karya2 arwah. Serius.


Belasungkawa : Allahyarhamah Yasmin Ahmad (1 Julai 1958 - 25 Julai 2009)
Pengarah Terbaik FFM22 - Talentime

p/s : Sambil jenguk sini, bagilah makan ikan2 aku ya. Mati pula nanti. Jangan lupa bersembang sekali kat sebelah ni.

No comments:

Related Posts with Thumbnails