BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

BI yang di BM kan

Sabtu : 11 Julai 2009, 3.52 petang

Hari ni aku mop lagi. Kali ni bilik aku. Peh. Sampai terkakis parket lantai ni. Mengelupas kulit aku. Adakah kulit aku terlampau sensitif? Yakni peka dengan perubahan? Nah. Alasan bagi orang yang malas.

Entri kali ni berkisar tentang perkataan Inggeris yang selalu digunakan dalam bahasa ibunda kita ni. Maknanya agak jauh menyimpang daripada yang asal tapi kita boleh katakan tu cara kita berbahasa Inggeris. Setuju? Entah. Tapi jangan korang jumpa mat saleh korang cakap, "Wow! The movie was best!" atau "This is my best member. We've known for about 10 years". Tak pasal2 korang kena jadi badut sarkas pada dorang.

Member
BM : Kawan, saing, sahabat.
BI : Ahli, an individual who joins a body or society.

Best
BM : Terbaiklah! Superb! Marvellous! (tiba2 kena sampuk hantu BI).
BI : Superlative for good; good, better, best? Ring a bell?

Declare
BM : Orang dah kapel tahu lah benda ni. Kita declare eh? Eh?
BI : Some statements you make official and open. Very formal.

You all
BM : Merujuk pada korang semua.
BI : I've never heard of that. "You guys" yes.

Serious?
BM : Betul lah. Sama je kan dengan BI?
BI : When it comes to describing something, yes. "It's something serious!". But to debate whether it is or not, we shall say, "Seriously?"

Bukan aku nak tunjuk aku pandai BI atau apa. Sekadar berkongsi maklumat yang aku dapat. Apa salahnya kan? Kita semua belajar lagi. Sama je level kita.

4 comments:

Rebelle said...

best2..
npe xtmbh byk2 lg..
;)

pOjiE said...

tgh pike la ni
kene jage tata susila gk
kang ingt kite nk blagak pulak

ko kt umah ke umah mama ko?
sempat voice call g

Anonymous said...

haha...betul la,benda yg kdng2 xperasan.

pOjiE said...

hahaha
xpe la
same2 btolkan

Related Posts with Thumbnails