BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Aku pekak ke abang tu cakap perlahan?

Khamis : 9 Julai 2009, 1.57 tengahari

Aduyai. Penat bersisa lagi. Malam tadi borak dengan mak aku sampai pagi (maksud aku pagi tu sampai pukul 3.00 pagi) berkenaan dengan susur galur, salasilah, carta alir keluarga aku. Aku suka ambil tahu pasal benda2 ni, tatkala orang lain tak minat, memekakkan telinga bila diceritakan. Buat pening je. "Arwah moyang Kinah kau tu anak nombor dua, bini nombor dua atuk ma dulu. Anak dengan bini sulung pula opah mama. Opah mama anak tunggal. Atuk mama kahwin lain sebab nenek mama meninggal. Tu yang kahwin dengan mak moyang Kinah", belit mak aku. Aduh. Sepuluh kali kot tanya balik. Arwah moyang aku ni dulu jadi babysitter aku time kecil2. Hehe. Pagi2 dah pergi check-up! Tidur dah terbalik! Aku dah jadi burung hantu! Aku benci bangun pagi! Aduh. Kena pergi juga. Nak buat macam mana. Date kena tepati. Aku dituam semahunya. Best jugalah.

Habis dalam pukul 9.35 pagi macam tu, pergilah tunggu bas kat depan. Aku didatangi seorang pemuda (dalam 5, 6 tahun tua daripada aku kot). Beliau bercakap sesuatu dengan aku sewaktu aku sibuk dengan playlist lagu dalam handphone aku. Aku perasankan dia lintas jalan besar sebelum dia menghampiri aku di stesen bas.

Pemuda : Ada 70 sen tak dik? Abang nak pergi Wangsa Maju takde duit.
Aku : Saya bukan orang sini bang.
Pemuda : Bukan. Abang nak minta 70 sen tambang bas nak pergi Wangsa Maju. Abang takde duit ni.
Aku : Oh. (Tersedar earphone masih melekat dalam telinga). Saya pun tunggu orang bang. Saya takde duit kecil. (Sambil aku angkat tangan goyang2 kiri kanan)

Beliau berlalu dengan muka sebek. Aku cuak bengong! Sekarang ni macam2 cara orang nak aniaya kita. Pukau ke, jampi ke. Mintak jauh. Tahu siapa yang tunggu aku sebenarnya? Bas Metro nombor 91! Nak pergi Sogo! Karok kat RedBox! Hahahahha. Aku ada je RM 1 boleh kasi dia tapi tak beranilah. Dia nampak tak meyakinkan. Ampun bang! Kalau abang baca coretan saya ni. Semoga abang jumpa orang yang lebih mulia daripada saya!

Peh. Memang semua arked muzik buat tribute kat Michael Jackson banyak2. Bukan nak buat doa selamat ke, tahlil ke (Islam kan dia? Terbukti kan?). Segala2 konsert aku dijamu yang sebelum ini aku tak pernah ketemu atau ketengok. Minat ke aku kat dia? Nah. Biasa2 je. Sekarang ni tiba2 pula member2 buat kuiz kat Facebook "What Michael Jackson's song are you?" dan bermacam2 kuiz Jacko lagi. Entah bila2 diorang pernah pasang lagu arwah kat laptop dorang. Keparat! Palat gila perangai.

Hah! Ni lagu2 aku dendangkan di bilik karok sehingga peti suara aku terhakis.
  • Memori Luka - Headwind
  • Wajah Kesayangan Hamba - Hail Amir
  • Mimpi Yang Tak Sudah - Ibnor Riza
  • Permaidani - Aris Ariwatan
  • Mengenangmu - Kerispatih
  • Tapi Bukan Aku - Kerispatih
  • Mimpi Yang Sempurna - Peterpan
  • Seribu Tahun - Imran Ajmain
  • I Believe I Can Fly - R. Kelly
  • Ayat2 Cinta - Rossa
  • Sway - Michael Buble
  • Camelia - Irwansyah (Sedih takde karaoke)
  • When You Say Nothing At All - Ronan Keating
  • Kenanganku - Jefrydin
  • Mas Mona - Jefrydin
  • Harapan - Fazli Zainal
  • Isabella '98 - Amy, Jamal, Saleem, Zamani
  • Bertakhta Di Hati - Farahdhiya
  • Lamunan Terhenti - Aris Ariwatan
  • Kita Insan Biasa - Jay Jay & Dayangku Intan
  • Janji Kasih - Siti Nurhaliza
  • Andai Kau Pergi - Indigo
  • Istimewa - Indigo
  • Tak Mengapa - V.E. feat. Datuk A. Rahman Hasan
  • True - Ryan Cabrera
  • Untukmu Selamanya - Siti Nurhaliza
Peh. Confirm korang nak cakap aku riak kan? Bajet stamina tinggi? Hahahhahaha. Sekali lagi aku cakap, aku happy2 sudeh. Takde la aku taruk lagu2 tu semua dengan penuh jiwa dan penghayatan. Loncat2 juga. Lagu2 perempuan selingan sahaja. Selingan untuk rehatkan kotak suara dan dendangan untuk aku ketika makan. Ada makan gak beb! Korang nak tahu fakta? Tiba2 lepas habis lagu nombor 18, terdengar sayup2 orang nyanyi lagu "Bunga rampai dikacik kacik.. makin longlai bertambah cantik...". Adeh. Senak perut aku, terbelit urat usus. Laki pula tu! Ada orang kahwin ke bang? Hahahahaha.

Balik macam biasa. Tunggu komuter yang senantiasa lewat mengambil penumpang. Peace!

4 comments:

Rebelle said...

ala..
sempoi la bai..
wtpe nk delete post ritu...
ok jek..

pOjiE said...

bukan laa
ak rase naek mual do bace balik
fyi,
ak ni bkanla seorang yg jiwang
jd
bile menaep sesuatu yg jiwang
mcm makan nasik basi

bwek!

Syafiq Suraji said...

ader gak ibnor reza tu ek...
ckup2 la pojie...aku taw da
suare ko power...huhu

pOjiE said...

lagu jatidiri tu!
hahhahaha
power
alamak
segan do

wakakaka

Related Posts with Thumbnails